Ga naar hoofdinhoud

VT ontwikkelt innovatieve en geavanceerde toepassingen
met klanten en partners.

Naast het bouwen van schepen met de nieuwste technische oplossingen, ontwikkelt en realiseert VT regelmatig geavanceerde en innovatieve toepassingen in samenwerking met haar klanten en partners.

Zo wordt er ver vooruit nagedacht over de gevolgen van autonome schepen; hoe gaan schepen aanmeren, hoe worden ze geladen en gelost? Ook kortetermijnveranderingen met een hoge mondiale prioriteit, zoals emissiereducties en het gebruik van alternatieve brandstoffen voor onze voortstuwing, worden geanalyseerd om tot concrete oplossingen te komen.

Naast de hightech apparatuur op de schepen zelf, wordt ook de informatievoorziening en orderverwerking continu geoptimaliseerd met behulp van onze ICT-infrastructuur en automatisering.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden en oplossingen die VT u kan bieden?

Innodox Automooring

Het afmeren van schepen is statistisch gezien een van de gevaarlijkste operaties voor het schip en haar bemanning. Voor bunkeren is schip-tot-schip afmeren de meest voorkomende situatie.

De risico’s die gepaard gaan met afmeren worden ondervangen door een goed opgeleide bemanning en nauwkeurig gecontroleerde procedures, maar VT heeft zich ook gericht op het elimineren van het gebruik van landvasten. Zonder landvasten is er geen fysieke noodzaak meer voor een bemanningslid om aan te meren en is het grootste veiligheidsrisico weggenomen. Het intelligent docklocking system (iDL) is in samenwerking met Industries ontwikkelde “automooring” technologie, waarbij door middel van hydraulische armen een magnetische of vacuüm verbinding wordt gemaakt die koppelt met de scheepsromp. Dit is naast veiliger ook vele malen sneller.

Samenvattend brengt een automatisch afmeersysteem de volgende verbeteringen met zich mee:

Veiligheid
Zonder landvasten is er geen fysieke noodzaak meer voor een bemanningslid om aan te meren, waardoor het grootste veiligheidsrisico aan boord van een schip wordt weggenomen.

Efficiëntie
Met een druk op de knop wordt het systeem aan- en afgekoppeld en is aanmeren een kwestie van minuten.

Duurzaamheid
Sneller afmeren betekent een eerdere uitschakeling van de motoren. Dit bespaart brandstofkosten en vermindert de uitstoot van CO2.

Massflowmeter systeem

Het gecertificeerde Coriolis Massflow meetsysteem is een beproefde innovatie op het gebied van lastoverdrachtsmetingen. Het is gebaseerd op de gelijktijdige meting van massastroom, dichtheid, temperatuur en viscositeit om een uiterst nauwkeurige indicatie te geven van hoeveel lading er precies is overgedragen.

 

De MTS Vlaardingen van VT was het eerste schip ter wereld met een gecertificeerd massflowsysteem aan boord (2010).

Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest en heeft VT het systeem op andere schepen geïntroduceerd. VT heeft een samenwerking met de twee toonaangevende bedrijven op het gebied van Coriolis Mass Flow Systems; Emerson Process Management en Endress+Hauser voor deze technologie.

Het Nederlands Metrologisch Instituut (NMi) heeft deze on-board systemen onafhankelijk gecertificeerd en verzegeld om een nauwkeurig en betrouwbaar systeem te garanderen op basis van de wereldwijde meetstandaarden OIML R117 en MID Europe. Dit zorgt er ook voor dat wordt voldaan aan de Europese wetgeving inzake eigendomsoverdracht (custody transfer)

Telemetrie

De nieuwe generatie VT-schepen beschikt over telemetriepunten, waardoor het mogelijk is om het hele schip online te monitoren en zelfs te sturen in geval van nood. Vanuit de stuurhut kan de bemanning het schip volledig besturen en bewaken, wat de veiligheid sterk kan verbeteren.

Voor trainingsdoeleinden en incidentonderzoek kan het schip zelf een rapport uitprinten, eventueel ondersteund door camerabeelden, geluidsopnamen en radarbeelden. VDR-gegevens worden onder meer gebruikt voor preventief onderhoud, prestatiebeoordeling, incidentonderzoek en trainingsdoeleinden.

Online telemetrie-diagnosesysteem
Reisgegevensregistratie (VDR)
Online CCTV-camerasysteem
Energiebeheersysteem
Telemetrie-incidentrapportage
Quality

Kwaliteit

Safety

Veiligheid

Sustainability

Duurzaamheid

Veilig en duurzaam

VT Group heeft veiligheid en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Onze interne veiligheidsprocedures en -systemen zijn geënt op onze “zero spills – no incidents” doelstellingen. Omdat wij daarbij geaccrediteerd en gecertificeerd zijn voor de hoogste kwaliteitssystemen kiezen de huidige oil majors, chemie conglomeraten en grootste scheepsrederijen consistent voor onze diensten. Ook heeft de VT Group zichzelf ten doel gesteld voorop te lopen in de energietransitie voor de scheepvaart met een focus op de switch van fossiele brandstoffen naar biobrandstoffen, met de wens om zelf ook bij te dragen aan het verminderen van CO2 emissies.

Back To Top