Inovyn, een dochteronderneming van het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde olie- en gasbedrijf Ineos, heeft de krachten gebundeld met het Nederlandse bunkerbedrijf VT Group om Europa’s eerste bulkschip voor vloeibare chemicaliën op waterstof te ontwikkelen.
Zoals geïnformeerd, is de Nederlandse partner van plan om een bestaand schip uit te rusten met waterstoftechnologie, ter vervanging van de gasolieverbrandingstechnologie. Aan de andere kant zal Inovyn koolstofarme waterstof leveren om het schip aan te drijven als bijproduct van zijn chemische productieactiviteiten. Het project zal naar verwachting de jaarlijkse CO2-uitstoot met naar schatting 1.000 ton verminderen.
“Dit is het meest recente voorbeeld van INOVYN als drijvende kracht achter de decarbonisatie-agenda als onderdeel van het investeringsprogramma van INEOS ter waarde van € 2 miljard. Transport op waterstof zal een cruciale rol spelen in Europa’s reis naar netto-zero en INOVYN is … gepositioneerd om de uitstoot in de transportsector terug te dringen, aangezien we al een producent zijn van koolstofarme waterstof en een aanzienlijke vraag naar transport hebben,” Wouter Bleukx , Waterstof Business Manager voor Inovyn, merkte op.
Het schip, dat namens Inovyn eigendom zal zijn van en geëxploiteerd zal worden door VT Group, zal chemicaliën in Europa vervoeren.
Dit maakt deel uit van de doorlopende strategie van Inovyn om groene waterstof te ontwikkelen en bestaande op koolstof gebaseerde bronnen van energie, grondstoffen en brandstof te vervangen. Het bedrijf is via het moederbedrijf Ineos bij meerdere projecten betrokken geweest. De projecten worden in heel Europa gelanceerd om groene waterstof te ontwikkelen en bestaande op koolstof gebaseerde bronnen te vervangen.
Vorige maand kondigde Ineos plannen aan om een grootschalige elektrolyser van 100 megawatt te bouwen voor de productie van groene waterstof op de locatie in Keulen, Duitsland.