Ga naar hoofdinhoud

Er is één jarig in de Rotterdamse haven; de grootste binnenvaarttanker ter wereld

De haven van Rotterdam is de grootste bunkerhaven van Europa. Vorig jaar steeg de afzet van 8,7 naar 9,2 miljoen ton. Er is dus werk genoeg voor de Vorstenbosch.

De twintig ladingtanks van de Vorstenbosch met een totaal van 13.889 m³ kunnen in ongeveer vijf uur gelost worden. “Een schip als dit kan zelfs twee grote zeeschepen van brandstof voorzien”, zegt Maud Eijgendaal van Havenbedrijf Rotterdam. “Tien jaar is een bijzondere mijlpaal. Het is het grootste bunkerschip dat rond de haven vaart en een belangrijke positie inneemt. Want naast het bunkeren van zeeschepen vervoert dit schip ook brandstof tussen containerterminals en raffinaderijen.”

“De klanten van dit schip zijn vooral reders, grote containerrederijen, oliemaatschappijen, maar ook handelaren”, zegt Niels Groenewold, directeur van bunkerbedrijf VT Group. “Eigenlijk gebruikt iedereen die actief is in de bunkersector dit schip wel eens. “

Transparantie

De Vorstenbosch is één van de vijf bunkerschepen van de VT Group die is uitgerust met een ‘massflowmeter’. Dit is een systeem dat precies meet hoeveel bunkerolie het schip ontvangt en overdraagt aan een ander schip. Het Havenbedrijf Rotterdam is een groot voorstander van het gebruik van massflowmeters in de Rotterdamse haven, omdat het meer transparantie wil in de bunkervaart. Het Havenbedrijf voerde dit jaar de bunkervergunning voor vervoerders en een meldpunt voor klachten in.

De Vorstenbosch is een goed voorbeeld van de ontwikkeling die de afgelopen tien jaar is gemaakt met betrekking tot de omschakeling naar schonere brandstoffen. “Tien jaar geleden vervoerde dit schip nog de meest vervuilende zware stookolie, maar dat is de afgelopen tien jaar enorm veranderd”, zegt Eijgendaal. “Je ziet dat er steeds minder zwavel in de stookolie zit”

“Die markt is heel snel veranderd”, vult VT-directeur Niels Groenewold aan. “Dit is slechts het begin. Als je ziet wat nieuwe technologieën met zich meebrengen; alternatieve energiebronnen, zoals LNG. Maar ook waterstof wordt serieus overwogen. En ook methanol.”

Volgens Niels Groenewold kan het vlaggenschip van VT, de Vorstenbosch, de overstap naar methanol makkelijk maken. “Dit schip, de Vorstenbosch, is een chemicaliëntanker, dus we kunnen ook overstappen op methanol. Als onze klanten methanol willen, is het een kwestie van opruimen en dan gaan we het doen. De schepen zijn klaar, zolang de markt het nog heeft.

More about VT

Back To Top